Vijf redenen om op Facebook te kiezen voor een pagina (in plaats van een profiel)

Aanwezig zijn op Facebook: veel bedrijven en organisaties  kunnen er niet meer omheen. Als bedrijf, merk, artiest… kunt u een Facebookpagina aanmaken. Met één klik op de ‘Vind ik leuk’-knop  blijven geïnteresseerden dan automatisch op de hoogte van uw activiteiten.

Hoeveel merken telt uw vriendenkring?

Toch zie ik regelmatig organisaties met een persoonlijk profiel op Facebook. Daarmee moet je vrienden worden om ze te volgen. En daar sta ik eerlijk gezegd niet om te springen. Bij eenmanszaken en heel kleine ondernemingen kan me nog een persoonlijke band voorstellen, maar ‘vrienden worden’ met een groter bedrijf, een instelling of een merk? Zo enthousiast ben ik nu meestal ook weer niet. Een vriend heeft een gezicht, een echt gezicht – geen imago.

Waarom kiezen voor een Facebookpagina?

De meeste communicatieprofessionals raden organisaties dan ook aan om voor een pagina te gaan. Zonder veel moeite vond ik een aantal goede redenen op om producten en diensten liever met een Facebookpagina in de kijker te zetten:

  1. Facebook zelf maakt in de officiële voorwaarden een duidelijk onderscheid tussen profielen en pagina’s. De eerste zijn bestemd voor personen, de laatste voor organisaties. Als u toch een profiel maakt voor uw bedrijf, loopt u het risico dat het gedesactiveerd wordt. Hoewel veel bedrijven het al een tijdje uitzingen met een gewoon profiel, zijn er ook organisaties die hun profiel onaangekondigd verwijderd zagen. Daar gaan al uw vrienden – en al uw werk.
  2. Veel mensen zijn zich allicht niet bewust van bovenstaand verschil. Maar voor wie er zich wel van bewust is – en dat zijn er ongetwijfeld steeds meer – kan een profiel voor uw bedrijf onprofessioneel overkomen: is dit bedrijf wel mee met de geplogenheden van social media? Het doet uw geloofwaardigheid en betrouwbaarheid ook geen goed: valt er soms iets te verbergen, dat ik eerst vrienden moet worden met dit bedrijf vooraleer ik meer informatie krijg?
  3. De inhoud van een Facebookpagina is openbaar, die van een profiel niet. Als ik informatie zoek over uw bedrijf, kan ik op uw pagina meteen zien waarmee u bezig bent – zelfs zonder op de ‘Vind ik leuk’-knop te klikken. Kiest u voor een profielpagina, dan moet ik wachten tot u mijn vriendschapverzoek aanvaard hebt. De hedendaagse surfer heeft meestal bijzonder weinig geduld.
  4. En wat met de privacy? De beheerder van uw bedrijfsprofiel op Facebook kan ook mijn persoonlijk profiel bekijken eens we vrienden zijn. Vindt u het prettig dat een onbekende in uw vakantiefoto’s neust, weet wat u gisteren gegeten hebt of dat u straks een week op reis bent? Beheerders van pagina’s hebben niet zomaar toegang tot de profielen van ‘fans’.
  5. Facebookpagina’s bieden statistieken en tal van mogelijkheden en toepassingen om uw aanbod in de kijker te zetten en om met (potentiële) klanten te communiceren. Een pagina beschikt standaard over een forum, maar u kunt ook nieuwe tabbladen maken met een eigen landingspagina, voor uw LinkedIn- of Twitter-profiel of voor een webshop… (zie bijvoorbeeld ‘#5 Installeer Static FBML en enkele andere handige applicaties’ in dit artikel van Marketingfacts) U kunt uw Facebookpagina op uw website of blog promoten met een ‘Vind-ik-leuk’-box. U kunt ermee adverteren op Facebook. Bovendien wordt de inhoud van pagina’s door zoekmachines geïndexeerd, die van profielen niet. Een pagina bevordert dus uw vindbaarheid in Google.

Is de inbox nog wel zo heilig?

Het meest geciteerde nadeel van een pagina is dat je fans geen persoonlijke berichten kunt sturen via e-mail. Maar wilt u echt ‘old school’ klanten najagen en hen uw boodschap onder de neus duwen? Hoeveel commerciële mails bekijkt u nog echt? En de nieuwsbrieven waarop u zich geabonneerd hebt? Of gaat u tegenwoordig ook liever op zoek naar informatie op het moment dat u die nodig heeft? En deelt u wel eens iets interessants met vrienden?

Stop met drammen

Nog een laatste bedenking: te veel informatie publiceren is een goede manier om fans van uw pagina weg te jagen. Het blijkt de tweede belangrijkste reden om niet langer fan te zijn van een bedrijf of merk. Eens u een pagina hebt, moet u dus ook goed nadenken over wat u publiceert. Ik heb dan ook niet gezegd dat het vanzelf zou gaan.

Nog 2 interessante links als u met een organisatie op Facebook actie wilt ondernemen:

Advertenties

One thought on “Vijf redenen om op Facebook te kiezen voor een pagina (in plaats van een profiel)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s