Gezellig ontlasten bij u om de hoek

Tot mijn grote genoegen haalde ik vorig week weer het programmaboekje van de dekenijfeesten in onze buurt uit onze brievenbus. Hoewel het evenement niet de minste rodeloperallures heeft, kijk ik er elk jaar naar uit.

Onze dekenijfeesten vinden plaats begin september. Het is altijd mooi weer en het programma is altijd ongeveer hetzelfde. We doen ook altijd hetzelfde: met vrienden uit de buurt een heel weekend onze oude spullen tentoonstellen op de rommelmarkt, koffie en pintjes drinken, een hamburger eten, veel praatjes maken, op elkaars kinderen letten, kijven naar arrogante chauffeurs en onoplettende fietsers, naar de stoet met onze kersverse missen kijken en rondslenteren om andermans kraampjes en activiteiten te keuren. Regelmatig duiken ook vrienden en kennissen van buiten de wijk op om de bende een paar uur te vervoegen.

Leve de dekenij

Kneuterig? So be it. Elk jaar weer breien we toch maar mooi een staartje aan de zomervakantie met paar dagen pretentieloze ontspanning in een buurt waar de meeste mensen elkaar nog kennen. In onze ‘hypergeglobaliseerde’ wereld die met een rotvaart voortraast, vind ik dat een heerlijk vertrouwd rustpunt. Ik weet de inspanningen van onze dekenij dan ook te appreciëren en betaal met plezier ons lidgeld.

Pretentieloos ‘Nederlands’

Maar dan het programmaboekje. Als communicatieprofessional overweeg ik om toch maar eens gratis mijn redactionele diensten aan te bieden. Het drukwerkje vertelt je weliswaar wat er allemaal te doen valt, maar in een Nederlands dat al even weinig pretentie heeft als het gebeuren zelf.

Doe-het-zelfannonces

Ook de profilering van onze plaatselijke middenstand die de feesten steunt, is een bron van heimelijk gegniffel. Uiteraard verwacht ik niet dat deze fijne kleine zelfstandigen een professionele copywriter en vormgever inhuren om hun sympathie voor onze dekenij advertentiegewijs uit te drukken. Maar van sommige doe-het-zelfannonces gaan mijn tenen toch krullen. Zeker wanneer ze zich niet beperken tot droge feiten, maar proberen om hun aanbod extra in de verf te zetten, gaan ze de mist in. En ik betwijfel of ik de enige ben in onze wijk die  dubbel lag bij het lezen van volgende wervende woorden voor een taverne in onze buurt:

“In onze café kan je je verwennen met een heerlijke koffie, een apero. Even gezellig ontlasten met een keuze uit 30 verschillende soorten bieren.”

Voor wie ze alle dertig probeert, lijkt een vlotte ontlasting me inderdaad gegarandeerd. Maar of dat ook gezellig is?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s