Voor wie schrijft u op het internet?

Bijzondere aandacht voor de woordkeuze en de opbouw is belangrijk bij veel tekstsoorten, maar cruciaal bij teksten voor het internet. Omdat we het internet anders gebruiken dan papieren media. Omdat we op een scherm eerder scannen dan lezen. Omdat niet alleen mensen uw webpagina’s bekijken, maar ook zoekrobots. “Ken uw lezers” geldt daarom meer dan ooit.

Help bezoekers datgene doen waarvoor ze komen

Lezen op het internet is vaak bijzonder functioneel. We surfen meestal om informatie te verzamelen of om iets te doen, veel minder omdat we graag een stukje willen lezen. Lezen op een scherm is lastiger dan op papier. Daarom lezen we veel minder online. We scannen de pagina’s vooral, op zoek naar iets dat ons verder helpt. Informatie, een document of formulier, contactgegevens… Gebruiksvriendelijke websites schrijft u door voortdurend de bezoeker in gedachten te houden.

Omgekeerde piramide: begin met de conclusie

De online lezer is ongeduldig. Hij wil vinden wat hij zoekt. Met helder gestructureerde informatie helpt u hem verder. Dus komt het belangrijkste eerst. Vergeet de logische tekstopbouw waarbij u begint met een inleiding en eindigt met een conclusie. Internetpagina’s hebben baat bij een ‘omgekeerde piramidestructuur’, net zoals persberichten. Wat moet de bezoeker op een webpagina zeker weten? Daarmee begint u. Geef zo snel mogelijk antwoord op de vragen ‘Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom?’ Wat leuk is om te weten, vertelt u later. En misschien kunt u dat wel helemaal weglaten.

Schrijf bondig en helder

Een webpagina biedt weinig plaats en uw lezer heeft weinig tijd. Hij scant, dus schrijf scanbare tekst, met veel witruimtes. Presenteer uw informatie in korte paragrafen. Gebruik veelzeggende titels en tussentitels. Zet opsommingen overzichtelijk onder elkaar. Schrijf korte zinnen in een eenvoudige taal. Weinig mensen bezoeken uw website voor uw gevleugelde woorden – tenzij u de nieuwe Hugo Claus bent, natuurlijk.

Vergeet de zoekrobots niet

Nog een reden om op uw woorden te letten: uw website wordt niet alleen bezocht door mensen, maar ook door zoekrobots. Die analyseren de inhoud van uw website. Hun analyse bepaalt hoe goed u scoort bij zoekmachines, zoals Google bijvoorbeeld. Zoeken is een van de belangrijkste online activiteiten. De positie van uw site in zoekmachines verbeteren kan via zoekmachine-optimalisatie (search engine optimization of SEO). SEO is een mix copywriting, marketing en technologie. Ik beperk me hier tot het schrijfaspect.

Structureer, dus opnieuw: ken uw lezer

Als webtekstschrijver zorgt u er in de eerste plaats voor dat uw website kwalitatieve inhoud (content) biedt en goed gestructureerd is. Net zoals bij andere teksten is dat een kwestie van uw lezer kennen. Waarmee trekt u zijn aandacht? Wat zoekt en verwacht hij? Wat zet hem aan tot actie op uw site?

Gebruik trefwoorden waarop uw lezer zoekt

Naast een goede structuur, gebruikt u in uw (tussen)titels en teksten trefwoorden die mensen intikken als ze op zoek zijn naar wat u te bieden hebt. Dat is minder eenvoudig dan het lijkt. Aan algemene zoektermen hebben uw concurrenten ongetwijfeld ook gedacht. Daarmee bokst u dus op tegen een groot aantal andere zoekresultaten. Zelfs als die algemene zoekwoorden meer bezoekers naar uw website lokken, is het nog maar de vraag of het ook de bezoekers zijn die u wilt. Daarom is het interessanter om specifieke combinaties van woorden in uw teksten te integreren. Google heeft een hulpprogramma voor zoekwoorden waarmee u kunt zien hoe populair een woord(combinatie) is en dat u misschien kan inspireren. Praten met klanten en prospecten is ook altijd een goed idee.

Zorg voor interne links en inkomende links

Voorts zijn links belangrijk, zowel interne links als externe, inkomende links. De interne links dragen bij tot de goede structuur van uw website. Ze vertellen de zoekrobots welke pagina’s van belang zijn. Inkomende links, van andere websites naar de uwe, bevorderen de betrouwbaarheid van uw website in de ogen van de zoekrobots die uw website analyseren. Hoe relevanter de site die naar de uwe verwijst, hoe beter voor uw plaats in de zoekresultaten.

Over naar specialisten?

Bij schrijven voor het internet komt dus veel kijken. Gelukkig kunt u zo’n lastige klus uitbesteden. Zoals bij alle andere teksten komt het voor u in de eerste plaats op aan een duidelijk idee te krijgen van uw doelgroep en wat u die echt te bieden hebt. Bel me gerust als u daar (bijna) uit bent.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s